Start Kolekcja Citroën Traction Avant

Citroën Traction Avant 1955

Citroën Traction Avant od momentu premiery w 1934 na salonie motoryzacyjnym w Paryżu (główna produkcja auta odbywała się na Quai de Javel w Paryżu), wywołał zachwyt innowacyjnością zastosowanych rozwiązań technicznych.

Było to jedno z pierwszych aut (po Stower V5 1930 ze Szczecina) z przednim napędem (Traction Avant – z francuskiego znaczy „napęd przedni”), posiadało nadwozie samonośne zbudowane na płycie ramowej, niezależne zawieszenie kół (według projektu Ferdynanda Porsche), hamulce hydrauliczne wszystkich kół, samonastawny silnik.

Projekt nadwozia Traction Avanta nie został narysowany, ale pierwotnie został wyrzeźbiony w glinie przez rzeźbiarza Flaminia Bertoniego. Swoim pojawieniem się na rynku motoryzacyjnym w 1934 Citroën Traction Avant zapowiadał stylistyczną rewolucję, prezentując jednobryłowe nadwozia.

Auto, dzięki przedniemu napędowi i poprawionemu rozkładowi masy (obniżenie środka ciężkości przez posadowienie niżej foteli, przesunięcie silnika pod samą szybę czołową, a skrzyni biegów do przodu), dobrze trzymało się drogi, co pozwalało na szybszą jazdę na zakrętach.
Samochód chętnie wykorzystywany był przez gangsterów (stąd znany był w Europie jako „Gangstalimuzine”), potem także policję i służby państwowe, w tym po II wojnie światowej przez polskie Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego.

Cechą charakterystyczną tego modelu Citroëna był wielki emblemat marki umieszczony na całej szerokości kraty chłodnicy. Model ten był budowany do 1957, z kilkoma rodzajami silników i w kilku odmianach nadwozia.
Model 15CV, z sześcioma cylindrami o pojemności 2867 cm³.

Od 1954 dostępny również w wersji Traction Avant 15H z hydropneumatycznym zawieszeniem tylnej osi i właśnie taki egzemplarz posiadamy.

Dane techniczne

  • Przebieg: 41.800 km
  • Pojemność: 2867 cm³
  • Rodzaj paliwa: benzyna
  • Moc: 77KM

 

Kategoria: 

Oldtimer (>25) Youngtimer (<25) Wyścigowy Supercar/Hypercar Inwestycyjny (1-3)